Organizator:

Festiwal Gier Historycznych i Zaangażowanych Społecznie – podsumowanie projektu

Podziel się

Festiwal Gier Historycznych i Zaangażowanych Społecznie poprzedził tegoroczną edycję Poznań Game Arena – największych targów gier komputerowych i rozrywki multimedialnej w Europie Środkowo-Wschodniej.

Projekt był miejscem dla gier które, poza dostarczaniem świetnej rozrywki, skłaniają też do myślenia i pozwalają lepiej zrozumieć otaczającą nas rzeczywistość. Festiwal był okazją do tego, aby przekonać się, jak dzięki grom można zadawać pytania dotyczące przeszłości, jak można przez nie poznawać mechanizmy rządzące społeczeństwem, i co gry mogą mieć do powiedzenia w kwestiach zdrowia i choroby.

Program wydarzenia wypełniły interesujące debaty i rozmowy z udziałem czołowych przedstawicieli polskiego gamedevu - Jakub i Katarzyna Kisiel (twórcy powstającej gry o szermierce historycznej Hellish Quart), Wacław Kulczykowski i Mateusz Sokalszczuk (autorzy popularyzujących archeologię gier Excavate! i Waterworks!), Agnieszka Mulak (jedna ze scenarzystek gry Gamedec), Paweł Miechowski (reprezentujący 11bit Studios, twórców This War of Mine oraz Frostpunka), Artur Ganszyniec (scenarzysta m.in. pierwszego Wiedźmina oraz gier Wanderlust i Werewolf: The Apocalypse – Heart of the Forest), oraz pracujący nad grą Best Month Ever! Filip Hillesland (reżyser) i Michał Gembicki (wydawca).

Festiwal został dofinansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Wydarzenie zostało zorganizowane przez Grupę MTP przy wsparciu Game Industry Conference, Fundacji Indie Games Polska oraz Poznańskiej Gildii Graczy.

Równolegle z Festiwalem zorganizowano Polish-Swiss Game Jam on Sustainability, czyli 48-godzinne wyzwanie polegające na stworzeniu gry wideo na zadany temat. Wydarzenie było skierowane do deweloperów gier, niezależnie od wieku i poziomu zaawansowania. Motyw przewodni Game Jamu skupił się wokół ważnych zagadnień, jakimi są środowisko naturalne i zrównoważony rozwój.

Dało to okazję uczestnikom do zawarcia w swoich dziełach komentarza na temat, który jest niezwykle aktualny, i który dotyka każdego z nas. Owocem projektu były ciekawe koncepty gier, które być może w przyszłości zaowocują pełnoprawnymi produkcjami. Do rywalizacji stanęło łącznie 40 uczestników.

Game Jam w swoim założeniu promuje radość tworzenia, kreatywność i działanie w zespole. Projekt był także okazją do uczczenia w innowacyjny i młodzieńczy sposób stulecia istnienia Ambasady Szwajcarii w Polsce. Z tej okazji w wyzwaniu wzięły udział nie tylko polskie, ale również szwajcarskie zespoły developerów.

Wielkim wygranym projektu była gra ECO Tower, polegająca na ułożeniu tytułowej wieży z różnego rodzaju odpadów w taki sposób, aby nie uległa zawaleniu. Te odpady, które są łatwiejsze do ułożenia zatruwają środowisko, co w konsekwencji prowadzi do katastrofy ekologicznej. Odpady przyjazne środowisku są z kolei trudniejsze do wkomponowania, lecz prowadzą gracza do czystej planety. O poziomie zatrucia gracz jest informowany za pomocą specjalnego wskaźnika. Grę można pobrać pod TYM linkiem. 

Organizatorami Game Jamu było Game Industry Conference oraz Grupa MTP. Partnerami projektu była Ambasada Szwajcarii w Polsce, Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Szwajcarska Fundacja dla Kultury Pro Helvevia, Swiss Games oraz Logitech.